Virtual learning object for virtual practices on "Pipe networks" in Hydraulic engineering at CUJAE
Keywords:
virtual learning object, virtual practices, pipe networks, help system, eXeLearningAbstract
The objective of this work is to design a virtual learning object as a support system for the virtual practices of "Pipe Networks" of the virtual MultiLab laboratory. The help is part of the pedagogical component that is conceived within the production stages of the virtual practices that make up the virtual MultiLab. From a diagnosis made, some deficiencies were found in the help of various virtual practices. This motivated the structuring of a virtual learning object based on a guide with an aid system, which allows students to be guided during its use in laboratory practice classes or in their independent study. For the development of the virtual object, the eXeLearning tool was used.
Downloads
References
Abreu R.L. y Soler J.L. (2018). "Didáctica de la Educación Técnica y Profesional", Revista Edusol, vol.18, no.64, ISSN 1729-8091, Guantánamo, Cuba.
Bermúdez R. y Pérez L.M. (2004). "Aprendizaje formativo y Crecimiento personal", Editorial Pueblo y Educación, ISBN 959-13-1157-5, Ciudad de La Habana, Cuba.
Bravo R.N. (2016). "Diseño, construcción y uso de objetos virtuales de aprendizaje OVA", Tesis de grado de tecnología, Escuela de Ciencias Básicas, Tecnología e Ingenieria Programa Tecnología en Sistemas, Universidad Nacional, Pasto, Colombia.
Carrillo S.L., Tigre F.G., Tubón E.E. y Sánchez D.S. (2019). "Objetos Virtuales de Aprendizaje como estrategia didáctica de enseñanza aprendizaje en la Educación Superior tecnológica", Revista Científica Mundo de la Investigación y el Conocimiento, vol.3, no.1, pp. 287-304pp., ISSN 2588-073X, Ecuador.
CEDEC y Área de Recursos Educativos Digitales del INTEF. (2018). "eXeLearning. Historia y especificaciones técnicas". España, extraído de https://formacion.intef.es/pluginfile.php/248012/mod_resource/content/1/qu_es_exelearning.html
Hernández A., Domínguez J. y Pi A. (2018). "Arquitectura de software para el desarrollo de videojuegos sobre el motor de juego Unity 3D", Revista de I+D tecnológico, vol.14, no.1, pp. 54-64, ISSN 1680-8894, Universidad Tecnológica de Panamá.
Lastre R.J. (2017). "Laboratorios virtuales para el uso docente en la carrera de Ingeniería Hidráulica", Tesis de pregrado, Facultad de Ingeniería Civil. Centro de Investigaciones Hidráulicas, Universidad Tecnológica de la Habana José Antonio Echeverría (CUJAE), La Habana, Cuba.
León A. (2004). "Tres fortalezas para la enseñanza de la hidráulica de los conductos forzados", Revista de Ingeniería HIdráulica y Ambiental, vol.XXV, no.2, ISSN 2788-6050, La Habana, Cuba.
León A.J. y Gómez M. (2017). El laboratorio virtual como herramienta de trabajo en la formación pregraduada y posgraduada del especialista en Hidráulica. Ponencia presentada por Conferencia presentada en Teleduc’02, Centro de Investigaciones Hidráulicas, Instituto Superior Politécnico “José Antonio Echeverría”, La Habana, Cuba.
León A.J., Gómez M. y Collazo R. (2018). "Impactos en la aplicación del Multih.virtual", Revista Ingeniería Hidráulica y Ambiental, vol.XXXIX, no.3, pp. 37-51, ISSN 1815–591X, La Habana, Cuba.
Lorandi A.P., Hermida G., Hernández J. y de Guevara E.L. (2011). "Los Laboratorios Virtuales y Laboratorios Remotos en la Enseñanza de la Ingeniería", Revista Internacional de Educación en Ingeniería, vol.4, pp. 24-30, ISSN 1940-1116, México.
Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (2017). "Objetos virtuales de aprendizaje ".Colombia, extraído de https://www.mineducacion.gov.co/portal/secciones/Glosario/82739:OBJETOS-VIRTUALES-DE-APRENDIZAJE-OVA
Tovar L.C., Bohórquez J.A. y Puello P. (2014). "Propuesta Metodológica para la Construcción de Objetos Virtuales de Aprendizaje basados en Realidad Aumentada", Revista Formación Universitaria, vol.7, no.2, pp. 37-51, ISSN 0718-5006, Chile.
Yllobre B. (2021). "Propuesta de un sistema de ayuda para el MultiH Virtual v7.0. Caso de estudio en las prácticas virtuales de “Redes de Tuberías”", Tesis de pregrado, Facultad de Ingeniería Civil. Centro de Investigaciones Hidráulicas (CIH), Universidad Tecnológica de La Habana José Antonio Echeverría CUJAE, La Habana, Cuba.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. The authors retain all copyrights and grant the journal the right to first publish the work as licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 Unported License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship. work and the initial publication in this journal.
b. Authors may separately establish additional agreements with the Editorial Committee for the publication of their work or a version of it in another journal, with an acknowledgment of its initial publication in this journal.