Virtual learning object for virtual practices on "Pipe networks" in Hydraulic engineering at CUJAE

Authors

  • Indira Ordoñez Reyes Centro de Referencia para la Educación de Avanzada (CREA), Universidad Tecnológica de La Habana "José Antonio Echeverría"
  • Maray Garrido Monagas Centro de Investigaciones Hidráulicas (CIH), Universidad Tecnológica de la Habana José Antonio Echeverría (Cujae)
  • Brian Yllobre Madruga Universidad Tecnológica de La Habana “José Antonio Echeverría”, CUJAE, Cuba.
  • Modesto R. Gómez Crespo Universidad Tecnológica de La Habana “José Antonio Echeverría”, CUJAE, Cuba.

Keywords:

virtual learning object, virtual practices, pipe networks, help system, eXeLearning

Abstract

The objective of this work is to design a virtual learning object as a support system for the virtual practices of "Pipe Networks" of the virtual MultiLab laboratory. The help is part of the pedagogical component that is conceived within the production stages of the virtual practices that make up the virtual MultiLab. From a diagnosis made, some deficiencies were found in the help of various virtual practices. This motivated the structuring of a virtual learning object based on a guide with an aid system, which allows students to be guided during its use in laboratory practice classes or in their independent study. For the development of the virtual object, the eXeLearning tool was used.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abreu R.L. y Soler J.L. (2018). "Didáctica de la Educación Técnica y Profesional", Revista Edusol, vol.18, no.64, ISSN 1729-8091, Guantánamo, Cuba.

Bermúdez R. y Pérez L.M. (2004). "Aprendizaje formativo y Crecimiento personal", Editorial Pueblo y Educación, ISBN 959-13-1157-5, Ciudad de La Habana, Cuba.

Bravo R.N. (2016). "Diseño, construcción y uso de objetos virtuales de aprendizaje OVA", Tesis de grado de tecnología, Escuela de Ciencias Básicas, Tecnología e Ingenieria Programa Tecnología en Sistemas, Universidad Nacional, Pasto, Colombia.

Carrillo S.L., Tigre F.G., Tubón E.E. y Sánchez D.S. (2019). "Objetos Virtuales de Aprendizaje como estrategia didáctica de enseñanza aprendizaje en la Educación Superior tecnológica", Revista Científica Mundo de la Investigación y el Conocimiento, vol.3, no.1, pp. 287-304pp., ISSN 2588-073X, Ecuador.

CEDEC y Área de Recursos Educativos Digitales del INTEF. (2018). "eXeLearning. Historia y especificaciones técnicas". España, extraído de https://formacion.intef.es/pluginfile.php/248012/mod_resource/content/1/qu_es_exelearning.html

Hernández A., Domínguez J. y Pi A. (2018). "Arquitectura de software para el desarrollo de videojuegos sobre el motor de juego Unity 3D", Revista de I+D tecnológico, vol.14, no.1, pp. 54-64, ISSN 1680-8894, Universidad Tecnológica de Panamá.

Lastre R.J. (2017). "Laboratorios virtuales para el uso docente en la carrera de Ingeniería Hidráulica", Tesis de pregrado, Facultad de Ingeniería Civil. Centro de Investigaciones Hidráulicas, Universidad Tecnológica de la Habana José Antonio Echeverría (CUJAE), La Habana, Cuba.

León A. (2004). "Tres fortalezas para la enseñanza de la hidráulica de los conductos forzados", Revista de Ingeniería HIdráulica y Ambiental, vol.XXV, no.2, ISSN 2788-6050, La Habana, Cuba.

León A.J. y Gómez M. (2017). El laboratorio virtual como herramienta de trabajo en la formación pregraduada y posgraduada del especialista en Hidráulica. Ponencia presentada por Conferencia presentada en Teleduc’02, Centro de Investigaciones Hidráulicas, Instituto Superior Politécnico “José Antonio Echeverría”, La Habana, Cuba.

León A.J., Gómez M. y Collazo R. (2018). "Impactos en la aplicación del Multih.virtual", Revista Ingeniería Hidráulica y Ambiental, vol.XXXIX, no.3, pp. 37-51, ISSN 1815–591X, La Habana, Cuba.

Lorandi A.P., Hermida G., Hernández J. y de Guevara E.L. (2011). "Los Laboratorios Virtuales y Laboratorios Remotos en la Enseñanza de la Ingeniería", Revista Internacional de Educación en Ingeniería, vol.4, pp. 24-30, ISSN 1940-1116, México.

Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (2017). "Objetos virtuales de aprendizaje ".Colombia, extraído de https://www.mineducacion.gov.co/portal/secciones/Glosario/82739:OBJETOS-VIRTUALES-DE-APRENDIZAJE-OVA

Tovar L.C., Bohórquez J.A. y Puello P. (2014). "Propuesta Metodológica para la Construcción de Objetos Virtuales de Aprendizaje basados en Realidad Aumentada", Revista Formación Universitaria, vol.7, no.2, pp. 37-51, ISSN 0718-5006, Chile.

Yllobre B. (2021). "Propuesta de un sistema de ayuda para el MultiH Virtual v7.0. Caso de estudio en las prácticas virtuales de “Redes de Tuberías”", Tesis de pregrado, Facultad de Ingeniería Civil. Centro de Investigaciones Hidráulicas (CIH), Universidad Tecnológica de La Habana José Antonio Echeverría CUJAE, La Habana, Cuba.

Published

2023-01-26

How to Cite

Ordoñez Reyes, I. ., Garrido Monagas, M. ., Yllobre Madruga, B. ., & Gómez Crespo , M. R. (2023). Virtual learning object for virtual practices on "Pipe networks" in Hydraulic engineering at CUJAE. Ingeniería Hidráulica Y Ambiental, 44(1), 47–61. Retrieved from https://riha.cujae.edu.cu/index.php/riha/article/view/618

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>