Methodological guide for environmental education in a technical discipline the civil Works.

Authors

  • Susana Márquez Robert Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona (UCPEJV),Cuba.
  • Enrique Cecilio Cejas Yanes Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona (UCPEJV),Cuba.

Keywords:

contextualization, discipline, environmental education, integration, methodology

Abstract

The preparation of teachers is currently an aspect necessary to integrate the environmental theme to the professional pedagogical process of technical disciplines. The contextualization and integration of environmental education to the contents of the subjects that make it require a methodological procedure that associates with professional life and new workways. It is objective to socialize a methodological guide for the treatment of environmental education in the discipline Project, Construction and Conservation of Civil Works. Actions are identified for the orientation towards methodological work, aspects of environmental education, skills and values to form. It is a contribution in the homogeneity of work for teachers and a viable conception of the educational process

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez de Zayas C.M. (1997). "Hacia un currículo integral y contextualizado", Editorial Academia, La Habana.

Arevalo J. (2017). "Las Guías Archivísticas", extraído de: http://www.mundoarchivistico.com/?menu=articulos&id=301

Cipagauta S. J. y Pachón V. (2017). "Definición de una guía metodológica para la implementación del programa de gestión documental en las pequeñas empresas de naturaleza privada, sustentada en la resolución 8934 de 2014, emitida por Superintendencia de Industria y Comercio", Tesis de maestría en Gestión Documental y Administración de Archivos, Universidad de La Salle, Valencia, España.

Conferencia Intergubernamental de Educación Ambiental (1977). "Informe final", organizada por la UNESCO con la cooperación del PNUMA Tbilisi, URSS).

Gaceta Oficial de la República de Cuba (2022). Ley 150 del sistema de los Recursos Naturales y el Medio Ambiente, (SRNMA) Cap. IX Educación ambiental, art. 141.1, La Habana.

Meza G. (2015). "Propuesta de Formación continua sobre componente ambiental como eje curricular transversal para los docentes del programa de Obras Civiles del Centro de Educación Superior, Itfip Espinal- Tolima.

Ministerio de Ciencia, Tecnología y Medio Ambiente (CITMA) (2016/2020). "Estrategia Ambiental Nacional (EAN)”, Centro de Información Gestión y Educación Ambiental, La Habana.

Ministerio de la Construcción (MICONS) (1997). "Estrategia ambiental de la construcción", La Habana.

RC-8004. Regulaciones de la Construcción. "Protección del Medio Ambiente en la Construcción. Indicaciones generales durante las investigaciones Ingeniero – geológicas", Ministerio de la Construcción, La Habana.

RC-8002. Regulaciones de la Construcción. "Protección del Medio Ambiente en la Construcción. Requisitos para el uso sostenible de los suelos en la Construcción", Ministerio de la Construcción, La Habana.

Valdés O. y Llivina M. (2021). Estrategia de educación para el desarrollo sostenible del Ministerio de Educación de la República de Cuba.

Published

2024-01-09

How to Cite

Márquez Robert, S., & Cejas Yanes, E. C. (2024). Methodological guide for environmental education in a technical discipline the civil Works. Ingeniería Hidráulica Y Ambiental, 44(4), 45–59. Retrieved from https://riha.cujae.edu.cu/index.php/riha/article/view/644