Manifestations of the thought scientific-technician according to the learning styles in students of Hydraulic Engineering

Authors

  • Milaydis Molina Rodríguez Universidad de Ciego de Ávila. Ciego de Ávila. Cuba
  • Luis Eduardo Rodríguez Rodríguez Universidad de Ciego de Ávila. Ciego de Ávila. Cuba
  • Raydi Teydi Rojas Angel Bello Universidad de Ciego de Ávila. Ciego de Ávila. Cuba
  • José Manuel Gaio Escuela Superior Pedagógica de Bié. República de Angola

Keywords:

teaching of the physics, hydraulic engineers' formation, thought scientific-technician, learning styles

Abstract

The development of the thought scientific-technician constitutes a demand of the formation of the university professionals of specialties of the technical sciences. The objective of this article is to expose the peculiar manifestations of the characteristics of the thought scientific-technician that should be formed in students of Hydraulic Engineering according to the styles of active, reflexive, theoretical and pragmatic learning. The methods of the systematizing of the theory and the practice were used, the inductive-deductive one, the hypothetical-deductive one, the test of style of learning of Honey-Alonso and technical experimental based on the solution of problems. The use of technical of correlation allowed to establish relationships between the learning styles and of the characteristics of the thought scientific-technician in the studied sample of fellows.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso C., Gallego D. y Honey P. (2012). “Los Estilos de Aprendizaje. Procedimientos de diagnóstico y mejoras”, Ediciones Mensajero, ISBN 978-84-271-1914-7, España.

Alonso C. y Gallego D. (2004). “Los estilos de aprendizaje: Una propuesta pedagógica”, I Congreso Internacional de Estilos de Aprendizaje. Madrid, España extraído de https://repository.udca.edu.co/handle/11158/358

Alonso C. y Cruz M. (2020). “Dimensiones del proceso de enseñanza-aprendizaje para la formación profesional”, Revista Luz, vol.19, no.2, pp. 40-54, ISSN1814-151X, Holguín, Cuba.

Bermúdez R. y Rodríguez M. (2018). “Psicología del pensamiento científico”, Colección Ciencias de la Educación. Editorial Universo Sur. ISBN: 978-959-257-523-3, Ecuador.

Díaz A. (2017). “Estilos de aprendizaje y métodos pedagógicos en la Educación Superior”, Tesis de Doctorado. Escuela Internacional de Doctorado. UNED.

Díaz A. y Ortega J. (2022). “La resolución de problemas de Física y el pensamiento matemático en la formación de ingenieros”, Revista Referencia Pedagógica, V.10, no. 3, pp 31-46, ISSN2308-3042, La Habana, Cuba

Figueroa I., Pezoa E., Godoyc M. y Díaz T. (2020). “Habilidades de Pensamiento Científico: Una propuesta de abordaje interdisciplinar de base sociocrítica para la formación inicial docente”, Revista de Estudios y Experiencias en Educación, V.19, no.41, pp. 257 – 273, ISSN 0718-5162, Santiago, Chile.

García A., Pla R. y Ulloa E. (2023). “Una aproximación diagnóstica al desarrollo del pensamiento científico en los profesionales de la educación”, Revista Mendive, vol.21, no.1, pp.1-12, ISSN 1815-7696, Pinar del Río, Cuba

Herrero, A., García, J. y Pérez, A. (2023). “Situación de aprendizaje en Educación Física y Física y Química: el enfoque interdisciplinar en la LOMLOE”, Revista Retos, vol.47, no.95150, pp.146-155, ISSN 1579-1726, España.

Keefe J. (1988). “Using the NASSP Learning Style Profile. En: J. Keefe. Profiling and utilizing learning styles”, Editorial National Association of Secondary School Principals, ISBN 0882102079, United States America: National Association of Secondary School Principals.

Ministerio de Educación Superior. (2018). Modelo del Profesional. Plan de Estudio E. Ingeniería Hidráulica. República de Cuba.

Nova M. (2022). “La enseñanza de la filosofía y desarrollo del pensamiento crítico en la secundaria”. Tesis de Grado. Universidad Santo Tomás de Aquino Sede Bogotá. Colombia.

Pérez N., Ramos J., Sifredo C. y Gil E. (2020). “Didáctica de la Física I”, Editorial Félix Varela, ISBN 978-959-07-2269-1, La Habana, Cuba.

Rodríguez L. E., Pérez Y. y Pérez N. (2021). “La habilidad para formular problemas en la enseñanza y el aprendizaje de la solución de problemas de Física y de Matemática”. Revista Luz, vol.20, no.1, pp. 40-54, ISSN1814-151X, Holguín, Cuba.

Published

2024-09-11

How to Cite

Molina Rodríguez, M., Rodríguez Rodríguez, L. E., Rojas Angel Bello, R. T., & Gaio , J. M. (2024). Manifestations of the thought scientific-technician according to the learning styles in students of Hydraulic Engineering. Ingeniería Hidráulica Y Ambiental, 45(2), 50–64. Retrieved from https://riha.cujae.edu.cu/index.php/riha/article/view/663