Manifestations of the thought scientific-technician according to the learning styles in students of Hydraulic Engineering
Keywords:
teaching of the physics, hydraulic engineers' formation, thought scientific-technician, learning stylesAbstract
The development of the thought scientific-technician constitutes a demand of the formation of the university professionals of specialties of the technical sciences. The objective of this article is to expose the peculiar manifestations of the characteristics of the thought scientific-technician that should be formed in students of Hydraulic Engineering according to the styles of active, reflexive, theoretical and pragmatic learning. The methods of the systematizing of the theory and the practice were used, the inductive-deductive one, the hypothetical-deductive one, the test of style of learning of Honey-Alonso and technical experimental based on the solution of problems. The use of technical of correlation allowed to establish relationships between the learning styles and of the characteristics of the thought scientific-technician in the studied sample of fellows.
Downloads
References
Alonso C., Gallego D. y Honey P. (2012). “Los Estilos de Aprendizaje. Procedimientos de diagnóstico y mejoras”, Ediciones Mensajero, ISBN 978-84-271-1914-7, España.
Alonso C. y Gallego D. (2004). “Los estilos de aprendizaje: Una propuesta pedagógica”, I Congreso Internacional de Estilos de Aprendizaje. Madrid, España extraído de https://repository.udca.edu.co/handle/11158/358
Alonso C. y Cruz M. (2020). “Dimensiones del proceso de enseñanza-aprendizaje para la formación profesional”, Revista Luz, vol.19, no.2, pp. 40-54, ISSN1814-151X, Holguín, Cuba.
Bermúdez R. y Rodríguez M. (2018). “Psicología del pensamiento científico”, Colección Ciencias de la Educación. Editorial Universo Sur. ISBN: 978-959-257-523-3, Ecuador.
Díaz A. (2017). “Estilos de aprendizaje y métodos pedagógicos en la Educación Superior”, Tesis de Doctorado. Escuela Internacional de Doctorado. UNED.
Díaz A. y Ortega J. (2022). “La resolución de problemas de Física y el pensamiento matemático en la formación de ingenieros”, Revista Referencia Pedagógica, V.10, no. 3, pp 31-46, ISSN2308-3042, La Habana, Cuba
Figueroa I., Pezoa E., Godoyc M. y Díaz T. (2020). “Habilidades de Pensamiento Científico: Una propuesta de abordaje interdisciplinar de base sociocrítica para la formación inicial docente”, Revista de Estudios y Experiencias en Educación, V.19, no.41, pp. 257 – 273, ISSN 0718-5162, Santiago, Chile.
García A., Pla R. y Ulloa E. (2023). “Una aproximación diagnóstica al desarrollo del pensamiento científico en los profesionales de la educación”, Revista Mendive, vol.21, no.1, pp.1-12, ISSN 1815-7696, Pinar del Río, Cuba
Herrero, A., García, J. y Pérez, A. (2023). “Situación de aprendizaje en Educación Física y Física y Química: el enfoque interdisciplinar en la LOMLOE”, Revista Retos, vol.47, no.95150, pp.146-155, ISSN 1579-1726, España.
Keefe J. (1988). “Using the NASSP Learning Style Profile. En: J. Keefe. Profiling and utilizing learning styles”, Editorial National Association of Secondary School Principals, ISBN 0882102079, United States America: National Association of Secondary School Principals.
Ministerio de Educación Superior. (2018). Modelo del Profesional. Plan de Estudio E. Ingeniería Hidráulica. República de Cuba.
Nova M. (2022). “La enseñanza de la filosofía y desarrollo del pensamiento crítico en la secundaria”. Tesis de Grado. Universidad Santo Tomás de Aquino Sede Bogotá. Colombia.
Pérez N., Ramos J., Sifredo C. y Gil E. (2020). “Didáctica de la Física I”, Editorial Félix Varela, ISBN 978-959-07-2269-1, La Habana, Cuba.
Rodríguez L. E., Pérez Y. y Pérez N. (2021). “La habilidad para formular problemas en la enseñanza y el aprendizaje de la solución de problemas de Física y de Matemática”. Revista Luz, vol.20, no.1, pp. 40-54, ISSN1814-151X, Holguín, Cuba.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. The authors retain all copyrights and grant the journal the right to first publish the work as licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 Unported License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship. work and the initial publication in this journal.
b. Authors may separately establish additional agreements with the Editorial Committee for the publication of their work or a version of it in another journal, with an acknowledgment of its initial publication in this journal.