The beginning of the studies of the Higher Technician in Water and Sanitation in Havana
Keywords:
theoretical-practical nature, students, professional problems, Higher Technician in Water and SanitationAbstract
The objective set was to describe the planning and organization process from the beginning of the studies of the Higher Technician in Water and Sanitation until the Study Completion Exercise, in Havana. The research has a qualitative approach; The sample was non-probabilistic “for convenience”. The analysis was done based on the evaluations given by the students, the author's participant observation, the analysis of documents, photographs, personal notes and interviews with professors from the career group. The predominant approach that characterized this training was theoretical-practical in nature. They were given solutions to 17 professional problems identified within the problem bank of the company where the student belongs, and responded to the scientific, technical and technological advances in the Water and Sanitation sector in Cuba.
Downloads
References
Ferreyra, M. M., Dinarte L., Urzúa S. y Bassi, M. (2021). “La vía rápida hacia nuevas competencias: Programas cortos de educación superior en América Latina y el Caribe”. Washington, DC: Banco Mundial. doi:10.1596/978-1-4648-1708-3. Extraído de: www.worldbank.org en agosto 2023.
Gutierrez M.V. (2018). “Modelo curricular para el diseño del currículo del ingeniero hidráulico en Cuba”, Tesis de doctorado, Universidad Tecnológica de La Habana José Antonio Echeverría, La Habana.
Hernández R., Fernández C. y Baptista P. (2014). “Metodología de la investigación”, 6ta. Edición, Editorial McGraw Hill Education, ISBN 978-1-4562-2396-0, México.
Lau, F de la C. (11 de diciembre de 2019). “Nivel de Educación Superior de Ciclo Corto en Cuba”. Presentación de la Dirección de Formación de Profesionales de Pregrado del Ministerio de Educación Superior (MES). Reunión de coordinación inicial para el currículo del Técnico Superior en Agua y Saneamiento, llevado a cabo en la Universidad de Ciego de Ávila Máximo Gómez Báez (UNICA), Ciego de Ávila, Cuba.
MES (2020). “Plan de estudio, Nivel de Educación Superior de Ciclo Corto Agua y Saneamiento”. Plan del Proceso Docente, Curso por Encuentro. Ministerio de Educación Superior. La Habana.
MES (2022). “Resolución No. 47, Reglamento Organizativo del Proceso Docente y de Dirección del Trabajo Docente y Metodológico para las Carreras Universitarias”. Ministerio de Educación Superior. La Habana.
MES (2023). “Resolución No.6, Indicaciones para la evaluación del uso correcto de la lengua materna de las carreras universitarias, programa de Nivel de Educación Superior de Ciclo Corto y Educación de posgrado”. Ministerio de Educación Superior. La Habana.
Ministerio de Justicia [Minjus]. (24 de octubre de 2018). Decreto Ley No.359 “Del Nivel de Educación Superior de Ciclo Corto”, Resolución No.98/2018, Ministerio de Educación Superior. Gaceta Oficial (59) de la República de Cuba.
Silva Y. (16 de junio de 2022). “Producción de tuberías busca un nicho en el mercado internacional”. Granma. Recuperado de www.granma.cu.
Velázquez R., Fraga D. y Lau F. de la C. (2022). “Política Pública del Ciclo Corto de la Educación Superior en Cuba”, Revista Cubana de Administración Pública y Empresarial, vol.6, no.3, pp.1-12, ISSN 2664-0856. Extraído de: https://apye.esceg.cu/index.php/apye/article/view/226 en agosto 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. The authors retain all copyrights and grant the journal the right to first publish the work as licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 Unported License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship. work and the initial publication in this journal.
b. Authors may separately establish additional agreements with the Editorial Committee for the publication of their work or a version of it in another journal, with an acknowledgment of its initial publication in this journal.