Building knowledge about water and the SDGS based on critical thinking

Authors

  • Néstor Rafael Perico-Granados Corporación Universitaria Minuto de Dios-UNIMINUTO
  • Laura Katherine González-Díaz Corporación Universitaria Minuto de Dios-UNIMINUTO
  • Heidy Madeleine Arévalo-Algarra Corporación Universitaria Minuto de Dios-UNIMINUTO
  • Constanza Dorey García-Puentes Corporación Universitaria Minuto de Dios-UNIMINUTO

Keywords:

water conservation, education for sustainable development, sustainable development goals, critical thinking, projects

Abstract

It is a research article that aimed to promote sustainable education, with the Sustainable
Development Goals, through critical thinking, in a Civil Engineering course, at the Universidad
Corporación Minuto de Dios-UNIMINUTO. Knowledge about environmental sustainability was built
and the evaluation was carried out to observe the changes in learning on the subject. Conclusions
were obtained such as the need to include content on sustainable development in the study plans
so that there is greater appropriation and consolidation of knowledge and skills on the subject.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Araque-Niño I., Britto-Aponte M., Cuellar-Rodríguez L., Perico-Granados N. (2018). Fitorremediación en aguas residuales sin tratamiento previo. Caso: Tierra Negra, Boyacá, Revista de tecnología, ISSN 1692-1399, V 17 N 1, 37-48, Universidad del Bosque. Colombia. https://revistas.unbosque.edu.co/index.php/RevTec/article/view/2950

Bello Benavides L. O., Cruz Sánchez G. E., Meira Cartea P. A. y González Gaudiano E. J. (2021). El cambio climático en el bachillerato. Aportes pedagógicos para su abordaje. Enseñanza de las Ciencias, ISSN: 0212-4521 39(1), 137-156. España. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3030.

Bezanilla M., Poblete M., Fernández D., Arranz S. y Campo L. (2018). El Pensamiento crítico desde la perspectiva de los docentes universitarios. Estudios pedagógicos (Valdivia) ISSN 0718-0705,44 (1): 89-113. Chile. https://scielo.conicyt.cl/pdf/estped/v44n1/0718-0705-estped-44-01-00089.pdf

Cajigal Molina E., Maldonado González A. L. y González Gaudiano E. (2017). Resiliencia en docentes: una vía para mejorar capacidades de las poblaciones ante inundaciones agravadas por el cambio climático. México. Revista Diálogo Educacional. ISSN: 1981-416X, 17 (55). Pp. 1445-1464. ISSN: 1518-3483. ISSNe: 1981-416x. http://dx.doi.org/10.7213/1981- 416X.17.055.DS01. Disponible en: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/22305/22536

Cangalaya L. (2020). Habilidades del pensamiento crítico en estudiantes universitarios a través de la investigación. Desde el Sur, ISSN: 2415-0959, 12(1), pp. 141-153. Perú.

Gamboa-Bernal G. (2015). Los objetivos de desarrollo sostenible: una prespectiva bioética. Persona y Bioética ISSN 0123-312, 19 (2): 175-81.Colombia. https://doi.org/10.5294/pebi.2015.19.2.1

González-Gaudiano E., Meira-Cartea P. y Gutiérrez Pérez J. (2020). ¿ Cómo educar sobre la complejidad de la crisis climática? Hacia un currículum de emergencia, Revista mexicana de investigación educativa, ISSN: 2594-2271, V 25 (87), pp. 843-872. México.

López Fernández R., Nieto Almeida L. E., Palmero Urquiza D. E. y León González J. L. (2021). Transformaciones al componente de la didáctica evaluación utilizando la investigación-acción participativa. Revista Universidad y Sociedad, ISSN 2218-3620, 13(2), 170-175. Cuba

Mackay Castro R., Franco-Cortazar D., Villacis-Pérez P. (2018). El pensamiento critico, aplicado hacia la investigación. Revista Universidad y Sociedad, SSN 2218-3620, vol.10 no.1 Cienfuegos, Cuba. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202018000100336#:~:text=En%20el%20%C3%A1rea%20investigativa%2C%20el,este%20estudio%20sea%20m%C3%A1s%20confiable.&text=El%20estudio%20del%20pensamiento%20cr%C3%ADtico,el%20%C3%A1rea%20te%C3%B3rica%20y%20pedag%C3%B3gica.

Mora Penagos W. (2015). Desarrollo de capacidades y formación en competencias ambientales en el profesorado de ciencias. Revista de la Facultad de Ciencia y Tecnología Tecné, Episteme y Didaxis: TED-ISSN: 2323-0126 1 (38): 185-203.Colombia. https://doi.org/10.17227/01213814.38ted185.203

Murga-Menoyo M. A. (2015). Competencias para el desarrollo sostenible: las capacidades, actitudes y valores meta de la educación en el marco de la Agenda global post-2015. Foro de Educación, ISSN: 1698-7802, 13(19), 55-83. España. doi: http://dx.doi.org/10.14516/fde.2015.013.019.004

Murga-Menoyo M. A. (2018). La formación de la ciudadanía en el marco de la Agenda 2030 y la Justicia Ambiental. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, ISSN: 2254-3139, vol. 7, núm. 1, pp. 37-52. España.

Naciones Unidas (2018). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: una oportunidad para América Latina y el Caribe (LC/G.2681-P/Rev.3), Santiago. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/40155/24/S1801141_es.pdf.

Núñez I. (2019). Educación para el Desarrollo Sostenible: hacia una visión sociopedagógica. Controversas y Concurrencias Latinoamericanas ISSN: 2219-163119: 291-314. Uruguay. https://www.redalyc.org/jatsRepo/5886/588661549016/588661549016.pdf.

Perico-Granados N., Montaña A., Uricoechea M., Vargas M. y Arévalo-Algarra H. (2019). Propuesta alternativa de coagulantes naturales, L'esprit Ingénieux, ISSN: 2145-927410 (1), 127-142. Colombia. http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/lingenieux/article/view/2125

Perico-Granados N., Galarza E., Díaz Ochoa M., Arévalo-Algarra H.y Perico-Martínez N. (2020). Guía práctica de investigación en ingeniería: Apoyo a la formación de docentes y estudiantes, Corporación Universitaria Minuto de Dios-UNIMINUTO. En: https://repository.uniminuto.edu/bitstream/handle/10656/10822/Libro_Gu%C3%ADa%20practica%20de%20investigaci%C3%B3n%20en%20ingenier%C3%ADa_2020.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Perico-Granados N., Tovar-Torres C., Reyes-Rodríguez C., y Perico-Martínez, C. (2021). La Formación de docentes y transformaciones desde la ingeniería, Bogotá: Corporación universitaria Minuto de Dios-UNIMINUTO, en: https://repository.uniminuto.edu/handle/10656/11822

Perico-Granados. N.R. Arévalo-Algarra. H.M. Reyes-Rodríguez. C.A. Perico-Martínez. C.A. Claudia–Vera. M. y Monroy. J. (2021). Sitios de inundaciones causadas por los ríos La Vega y Jordán, Tunja (Boyacá). Tecnura, ISSN: 2248-7638, 25(67), 86-101.Colombia. https://doi.org/10.14483/22487638.15248

Rodrigo-Cano D., Pico M. y Dimuro G. (2019). Los Objetivos de Desarrollo Sostenible como marco para la acción y la intervención social y ambiental. Retos ISSN: 1390-8618, 9 (17): 25-36.Ecuador. https://doi.org/10.17163/ret.n17.2019.02

Valcazar E. (2019). Las competencias del docente de posgrado. Un estudio comparativo en cuatro maestrías especializadas desde la percepción de los estudiantes. Desde el Sur, ISSN 2415-0959, 11(1), pp. 191-206. Perú

Published

2023-11-03

How to Cite

Perico-Granados, N. R., González-Díaz, L. K., Arévalo-Algarra, H. M., & García-Puentes, C. D. (2023). Building knowledge about water and the SDGS based on critical thinking. Ingeniería Hidráulica Y Ambiental, 44(3), 70–82. Retrieved from https://riha.cujae.edu.cu/index.php/riha/article/view/638