Continuous Training in Water and Sanitation in Havana: impact on the transformation of the sustainable social environment
Keywords:
water and sanitation, continuous training, impact, Sustainable social transformationAbstract
The objective was to reveal, through a “typical or intensive non-probabilistic” sample of the total number of ECE defended in the first two graduations of the higher technician in water and sanitation, the impact of the training of this professional, in the solution of problems of medium complexity that arise in society, related to clean water and sanitation systems in Havana, supported by a political, economic, civic and environmental training in accordance with the labor function that graduates perform, for the transformation of the sustainable social environment. The information was analyzed through document analysis, participant observation of the authors, personal notes, and analytical-synthetic. The new lifestyles and consumption practices, in favor of the integrity of the environment, make continuous training become a priority for the achievement of professional solutions that allow a sustainable, prosperous and inclusive development.
Downloads
References
Baumgarten C. (2022). “Formación profesional dual y formación continua Panorama de las posibilidades de cualificación profesional en Alemania”. GOVET en el Instituto Federal de Formación Profesional (BIBB). 2ª edición revisada y completada.
Bravo B., Fernández C. y Mainegra D. (2017). “La evaluación de impacto del proceso de formación de profesores”, Revista Mendive, vol.15, no.1, pp.41-56, ISSN 1815-7696. Extraído de: http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1002 en enero 2020.
Colectivo de Carrera de Ingeniería Hidráulica de la Cujae (CC.Cujae). (2018). “Plan de Estudio E Ingeniería Hidráulica”. La Habana.
CITMA (2017). “Enfrentamiento al Cambio Climático en la República de Cuba. Tarea Vida”. Ministerio de Ciencia, Tecnología y Medio Ambiente. Disponible en: http://www.contraloria.gob.cu/documentos/noticias/FOLLETO%20TAREA%20VIDA.PDF en enero de 2020.
Díaz-Canel M. (2021). “Sistema de gestión del gobierno basado en ciencia e innovación para el desarrollo sostenible en Cuba”. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Técnicas. Universidad Central “Marta Abreu” de las Villas, Santa Clara.
Gutierrez M.V. (2023). “El inicio de los estudios del Técnico Superior en Agua y Saneamiento en La Habana”. Ingeniería Hidráulica y Ambiental, vol. XLIV, No.02, pp.12-21, ISSN 2788-6050, Universidad Tecnológica de La Habana (Cujae), La Habana.
Hernández-Sampieri R. y Mendoza CH. P. (2018). “Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta”, 1era. Edición, Editorial McGraw Hill Education, ISBN 978-1-4562-6096-5, México.
MES (2020). “Plan de estudio, Nivel de Educación Superior de Ciclo Corto Agua y Saneamiento”. Plan del Proceso Docente, Curso por Encuentro. Ministerio de Educación Superior. La Habana.
Ministerio de Justicia [Minjus]. (2009). Resolución No.109/09 del Ministerio de Educación. Estructuras de especialidades de la Educación Técnica y Profesional de nivel medio. Edición Ordinaria. Gaceta oficial; (36): 1057-1277.
Naciones Unidas (2018). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible una oportunidad para América Latina y el Caribe (LC/G.2681-P/Rev.3). Santiago. Chile.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. The authors retain all copyrights and grant the journal the right to first publish the work as licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 Unported License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship. work and the initial publication in this journal.
b. Authors may separately establish additional agreements with the Editorial Committee for the publication of their work or a version of it in another journal, with an acknowledgment of its initial publication in this journal.