Continuous Training in Water and Sanitation in Havana: impact on the transformation of the sustainable social environment

Authors

  • Edelsy Ramos Guilarte Empresa de Mantenimiento y Rehabilitación de Obras Hidráulicas de Occidente (EMAROHO)
  • Mailén Virgen Gutierrez Herrera Centro de Investigaciones Hidráulicas (CIH). Universidad Tecnológica de La Habana “José Antonio Echeverría”, Cujae
  • Tania Herrerra Achon Centro de Investigaciones Hidráulicas (CIH). Universidad Tecnológica de La Habana “José Antonio Echeverría”, Cujae

Keywords:

water and sanitation, continuous training, impact, Sustainable social transformation

Abstract

The objective was to reveal, through a “typical or intensive non-probabilistic” sample of the total number of ECE defended in the first two graduations of the higher technician in water and sanitation, the impact of the training of this professional, in the solution of problems of medium complexity that arise in society, related to clean water and sanitation systems in Havana, supported by a political, economic, civic and environmental training in accordance with the labor function that graduates perform, for the transformation of the sustainable social environment. The information was analyzed through document analysis, participant observation of the authors, personal notes, and analytical-synthetic. The new lifestyles and consumption practices, in favor of the integrity of the environment, make continuous training become a priority for the achievement of professional solutions that allow a sustainable, prosperous and inclusive development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baumgarten C. (2022). “Formación profesional dual y formación continua Panorama de las posibilidades de cualificación profesional en Alemania”. GOVET en el Instituto Federal de Formación Profesional (BIBB). 2ª edición revisada y completada.

Bravo B., Fernández C. y Mainegra D. (2017). “La evaluación de impacto del proceso de formación de profesores”, Revista Mendive, vol.15, no.1, pp.41-56, ISSN 1815-7696. Extraído de: http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1002 en enero 2020.

Colectivo de Carrera de Ingeniería Hidráulica de la Cujae (CC.Cujae). (2018). “Plan de Estudio E Ingeniería Hidráulica”. La Habana.

CITMA (2017). “Enfrentamiento al Cambio Climático en la República de Cuba. Tarea Vida”. Ministerio de Ciencia, Tecnología y Medio Ambiente. Disponible en: http://www.contraloria.gob.cu/documentos/noticias/FOLLETO%20TAREA%20VIDA.PDF en enero de 2020.

Díaz-Canel M. (2021). “Sistema de gestión del gobierno basado en ciencia e innovación para el desarrollo sostenible en Cuba”. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Técnicas. Universidad Central “Marta Abreu” de las Villas, Santa Clara.

Gutierrez M.V. (2023). “El inicio de los estudios del Técnico Superior en Agua y Saneamiento en La Habana”. Ingeniería Hidráulica y Ambiental, vol. XLIV, No.02, pp.12-21, ISSN 2788-6050, Universidad Tecnológica de La Habana (Cujae), La Habana.

Hernández-Sampieri R. y Mendoza CH. P. (2018). “Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta”, 1era. Edición, Editorial McGraw Hill Education, ISBN 978-1-4562-6096-5, México.

MES (2020). “Plan de estudio, Nivel de Educación Superior de Ciclo Corto Agua y Saneamiento”. Plan del Proceso Docente, Curso por Encuentro. Ministerio de Educación Superior. La Habana.

Ministerio de Justicia [Minjus]. (2009). Resolución No.109/09 del Ministerio de Educación. Estructuras de especialidades de la Educación Técnica y Profesional de nivel medio. Edición Ordinaria. Gaceta oficial; (36): 1057-1277.

Naciones Unidas (2018). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible una oportunidad para América Latina y el Caribe (LC/G.2681-P/Rev.3). Santiago. Chile.

Published

2024-12-11

How to Cite

Ramos Guilarte, E., Gutierrez Herrera, M. V., & Herrerra Achon, T. (2024). Continuous Training in Water and Sanitation in Havana: impact on the transformation of the sustainable social environment. Ingeniería Hidráulica Y Ambiental, 45(3), 52–63. Retrieved from https://riha.cujae.edu.cu/index.php/riha/article/view/671